Stylowa, ponadczasowa i lepiej wyposażona, a na tym nie koniec zalet. Toyota C-HR drugiej generacji - zaraz obok Corolli Cross - jest kolejnym SUV-em w gamie Toyoty występującym z mocniejszym i wydajniejszym napędem hybrydowym piątej generacji. Po raz pierwszy również dostępna z napędem na wszystkie koła.

Toyota C-HR to jeden z najważniejszych modeli dla japońskiego producenta. Zwłaszcza, kiedy mowa o rynku europejskim, bowiem to właśnie na Starym Kontynencie ten kompaktowy crossover przez ostatnie lata cieszył się wielkim zainteresowaniem - przez 6 lat obecności na rynku (2017-2023 r.) na świecie sprzedało się prawie 1,6 mln egzemplarzy, z czego aż połowa w Europie. Założenie było proste - następca musiał kontynuować ten sukces. Nie dziwi więc fakt, druga generacja od początku do końca była projektowana z myślą o klientach na Starym Kontynencie i również tu będzie produkowana w tureckich zakładach Toyota Motor Manufacturing Turkey.

Toyota C HR 151 Static

Toyota C-HR z hybrydą 5. generacji 

Nowa generacja bestsellera jest lepsza pod wieloma względami od swojego poprzednika. Wygląda jeszcze bardziej futurystycznie, oferuje więcej przestrzeni, ma lepsze wyposażenie i jest jeszcze bardziej zaawansowana technologicznie. Jednakże, na szczególną uwagę zasługuje w jej przypadku obecność zelektryfikowanych napędów 5. generacji w gamie, które trafiły już pod maskę Priusa, Corolli czy Corolli Cross. Różnice względem silników 4. generacji są zauważalne, bowiem zastosowano lżejsze i mniejsze komponenty układu, a także nową przekładnię, jednostkę sterującą (PCU) i wydajniejszą baterię.

Najnowsza Toyota C-HR, podobnie jak schodzący model, występuje z silnikami 1.8 Hybrid oraz 2.0 Hybrid Dynamic Force. Jednakże, silniki nowej generacji są mocniejsze i oferują lepsze osiągi. Mocniejszy z nich może się także pochwalić niższym zużyciem paliwa. Moc jednostki 1.8 Hybrid została podniesiona ze 122 KM do 140 KM, a katalogowy czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h skrócił się o ponad sekundę (z 11 s. do 9,9 s.).

W wyniku wprowadzonych zmian moc jednostki 2.0 Hybrid Dynamic Force zamiast 184 KM, wynosi teraz 197 KM. Co prawda czas przyspieszenia do pierwszej “setki” skrócił się nieznacznie (z 8,2 s do 8,1 s), jednak inżynierom udało się zmniejszyć średnie zużycie paliwa z katalogowych 5,3-5,7 l/100 km do 4,8-4,9 l/100 km.

Toyota C HR 220 Dynamic

Toyota C-HR pierwszy raz ma tak bogatą ofertę 

Warto również podkreślić, że w nowej odsłonie dwulitrowy silnik znajdziemy także pod maską nowej wersji hybrydowej typu plug-in (233 KM), oferującej do 66 km zasięgu w trybie EV. W tym wydaniu sprint od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 7,4 sekundy - to najlepsze wartości w tym segmencie. Jeżeli zadbamy o poziom naładowania akumulatora, wówczas na każde 100 km auto może zużywać symboliczne 0,8- 0,9 l/100 km.

Nowością w ofercie modelu C-HR jest także 2-litrowy silnik (197 KM) dostępny z inteligentnym napędem na cztery koła AWD-i z silnikiem elektrycznym zamontowanym przy tylnej osi. W tej odmianie czas przyspieszenia do pierwszej “setki” wynosi 7,9 sekundy. W tym przypadku średnie zużycie katalogowe waha się od 5,0 do 5,1 l/100km.

Toyota C HR 282 Interior

Toyota C-HR znowu wyprzedza swoje czasy 

Gama silnikowa to jednak nie wszystko, bowiem przez lata Toyota C-HR przyciągnęła do salonów miliony klientów swoją modną sylwetką i niebanalną stylistyką, która w dniu premiery wyprzedziła swoje czasy. W przypadku nowego modelu jest jeszcze lepiej, co jest zasługą stylistów z Francji. Inżynierowie z Japonii zadbali także, by rasowo wyglądający crossover prowadził się tak dobrze, jak wygląda. Architektura TNGA-C pozwoliła zapewnić niski środek ciężkości i większą sztywność nadwozia, czego efektem są właściwości jedne godne dynamicznego hatchbacka.

Równie rewolucyjne jest wnętrze. Kokpit nowej Toyoty C-HR został kompletnie przeprojektowany i wzbogacony o najnowsze rozwiązania tj. cyfrowe wskaźniki o przekątnej 12,3 cala (zależne od wersji), nowocześniejszy ekran multimediów z systemem Toyota Smart Connect (8 lub 12,3 cala), inteligentnego asystenta głosowego, bezprzewodową łączność z Apple CarPlay® czy Android Auto™ oraz inteligentne oświetlenie nastrojowe z 64 kolorami do wyboru. Ewolucja nie pozbawiła jednak wnętrza C-HR funkcjonalności, bowiem cała obsługa - w tym panelu klimatyzacji – odbywa się za pośrednictwem wygodnych, fizycznych przycisków.

Czego jednak nie widać gołym okiem, to fakt, że w projektowaniu nowej Toyoty C-HR, spory udział miały materiały pochodzące z recyklingu. Wykorzystano je w budowie zderzaków, produkcji lakierów bazujących na wodzie, jak również do wykonania elementów wykorzystanych w kabinie. Emisję dwutlenku węgla zmniejszono stosując wegańskie materiały do pokrycia kierownicy i nowych tapicerek, które powstały z odzyskanych butelek PET.

Toyota C HR 306 Interior

Nowa Toyota C-HR to najnowsze systemy bezpieczeństwa 

W nowej Toyoty C-HR nie brakuje również systemów i asystentów Toyota T-MATE podnoszących poziom bezpieczeństwa pasażerów. Na pokładzie nowej Toyoty C-HR pracują systemy najnowszej generacji pakietu Toyota Safety Sense z rozszerzonymi funkcjami, które jeszcze szybciej wykrywają zagrożenie na drodze. Auto jest także wyposażone w system tłumiący przyspieszenie, który spowolni każde nagłe wciśnięcie pedału przyspieszenia, jeśli przed autem będzie znajdował się inny pojazd.

W drugiej generacji C-HR pojawia się także system Proactive Driving Assist (PDA), który przy niskich prędkościach, inteligentnie dostosowuje prędkość do sytuacji na drodze, natężenia ruchu drogowego lub wykrytego zakrętu, jeśli pedał przyspieszenia nie jest wciśnięty. Nowym rozwiązaniem jest też asystent kierowania (SA, Steering Assist), który podczas wchodzenia w zakręt dostosowuje siłę wspomagania kierownicy do łuku drogi, aby zapewnić płynniejsze pokonywanie zakrętów.

Długą listę systemów wspierających kierowcę można wzbogacić o asystenta zmiany pasa ruchu (LCA), system ostrzegający o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTA), kamerę monitorującą kierowcę (DMC) wzmacniającą układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS) czy nawet automatyczne światła drogowe z kamerą kontrolującą dystrybucję światła.