Sequoia i 4Runner. Amerykańskie terenowe SUV-y Toyoty
Więcej, wyżej, mocniej – tak się projektuje terenówki za Oceanem. W amerykańskiej ofercie Toyoty gama off-roadowych kombi liczy trzy modele, z których nowy Land Cruiser 250 jest opcją najbardziej kompaktową. Sprawdzamy, co mają do zaoferowania dwa większe auta z tej listy – klasyczny 4Runner i potężna Sequoia.
Toyota Sequoia. Flagowa terenówka z hybrydą pod maską
Sequoia to największy i najmocniejszy na świecie terenowy SUV Toyoty. Powstała na ramowej platformie TNGA-F, tej samej co Toyota Tundra i Lexus LX. Ponad 5-metrowy SUV ma napęd na cztery koła, trzy rzędy siedzeń i potężny, 443-konny układ hybrydowy z silnikiem V6. Auto o masie do 2,8 tony może pociągnąć przyczepę ważącą powyżej 4 ton.
Podczas gdy u konkurencji dominują konwencjonalne silniki V6, Toyota postawiła na układ hybrydowy i-Force Max, w którym sekcja elektryczna zwiększa moc i elastyczność napędu bez zawyżania zużycia paliwa. Sercem układu jest 3.4-litrowy benzynowy silnik V6 twin-turbo o oznaczeniu V35A-FTS, współpracujący z 10-stopniową automatyczną przekładnią, silnikiem elektrycznym i baterią NiMH 1,5 kWh. Można wybrać wersję z napędem na przód lub dołączanym napędem na cztery koła. We wnętrzu wielkości małego autobusu mieści się 7 lub 8 osób. W drugim rzędzie można wybrać kanapę lub fotele kapitańskie, a kanapę w trzecim rzędzie można przesuwać w zakresie 6 cali i złożyć, uzyskując płaską podłogę bagażnika.
Sequoia TRD Pro. Gotowa na wszystko
Najciekawsza dla fanów off-roadu jest oczywiście specjalna terenowa wersja TRD Pro z kutymi aluminiowymi kołami 18 cali marki BBS, terenowymi oponami Falken WILDPEAK AT, wytrzymałymi amortyzatorami Fox, przednim stabilizatorem i tylnym mechanizmem różnicowym z blokadą. Auto w tej wersji otrzymuje też przednią osłonę podwozia, systemy Multi-Terrain Select (MTS), Crawl Control (CRAWL) i Downhill Assist Control (DAC) oraz specjalny wzór grilla z napisem TOYOTA i całą masę stylistycznych akcentów TRD na zewnątrz i w środku.
TRD Pro to jednak z pięciu wersji, które figurują w cenniku rocznika 2024. Już bazowa SR5 ma długą listę standardowego wyposażenia, w tym elektrycznie regulowane i podgrzewane przednie fotele, system multimedialny, trójstrefową automatyczną klimatyzację, monitorowanie martwego pola oraz adaptacyjny tempomat i inne systemy bezpieczeństwa Toyota Safety Sense 2.5. W wersji Limited dochodzi tapicerka ze skóry syntetycznej, wentylowane przednie siedzenia i większy ekran dotykowy. Wersja Platinum dodaje takie udogodnienia, jak skórzana tapicerka, podgrzewane i wentylowane siedzenia w drugim rzędzie oraz wysokiej klasy system audio JBL. Wersja Capstone jest wyposażona w tapicerkę z perforowanej skóry półanilinowej, elektrycznie chowane listwy progowe i wyświetlacz HUD. Auto można dodatkowo podrasować jednym z dwóch pakietów spod znaku Toyota Racing Development – TRD Sport lub TRD Off-Road.
Toyota 4Runner. Jeszcze zatęsknimy za takimi terenówkami
Hybrydowy napęd trafi także pod maskę 4Runnera, terenowego kombi średniej wielkości. Ale to dopiero za rok, kiedy w amerykańskich salonach zadebiutuje nowa generacja, również zbudowana na ramowej platformie TNGA. Tymczasem aktualny 4Runner to jeden z ostatnich klasyków gatunku – powstał na ramowej płycie podłogowej opracowanej jeszcze w 2004 roku, choć sam 4Runner piątej generacji wszedł na rynek 5 lat później. Solidne elementy podwozia, mocną konstrukcję dachu i klasyczny wygląd doceni każdy fan off-roadu. Auto świetnie wygląda zwłaszcza z bagażnikiem dachowym i w topowej wersji TRD Pro.
4Runner prowadzi się tak jak powinna prowadzić się prawdziwa terenówka 4x4, a do tego daje poczucie, że to samochód, który przeżyje nasze wnuki. Napędza go wolnossący silnik V6 o pojemności 4,0 l i mocy 270 KM, który do 97 km/h potrzebuje 7,7 s. To całkiem nieźle, zwłaszcza przy prawie 2,2 tony masy, 4,86 m długości i aerodynamice czołgu. Przestronne wnętrze z dwoma rzędami siedzeń i 1300-litrowym bagażnikiem ma klasyczny analogowy kokpit i konsolę centralną z fizycznymi przyciskami otaczającymi ekran dotykowy.
4Runner TRD Pro. Nic go nie zatrzyma
Cennik zawiera aż siedem wersji wyposażenia, z których cztery noszą znaczek TRD. Topowa konfiguracja TRD Pro ma załączany napęd 4x4, tylny mechanizm różnicowy z blokadą, wzmocnione amortyzatory Fox z przodu i z tyłu, sprężyny TRD, 17-calowe koła z terenowymi oponami Nitto Terra Grappler oraz systemy terenowe – Active Traction Control (A-TRAC), Hill Start Assist Control (HAC), Multi-Terrain Select (MTS) i Crawl Control (CRAWL). Jeśli chodzi o nowe technologie, to znajdziemy tu i Toyota Safety Sense, i system multimedialny z nagłośnieniem JBL oraz nawigację, usługi zdalne i połączenie z internetem. Wygląd uatrakcyjniają liczne detale TRD i grill z napisem TOYOTA w stylu retro.