Land Cruiser 300 - premiera nowej flagowej terenówki Toyoty
Latem 2021 roku na rynku zadebiutuje nowa generacja Land Cruisera z linii Station Wagon – model 300 Series. Został zaprezentowany podczas światowej premiery on-line, zorganizowanej w Dubaju. Nowy flagowy terenowy samochód w gamie Toyoty to pierwszy Land Cruiser z linii Station Wagon od premiery LC 200 Series w 2007 roku. Samochód został zaprojektowany całkowicie od początku – zakres zmian jest bezprecedensowy dla tego modelu. Wraz z nowym Land Cruiserem 300 Series Toyota jeszcze bardziej umacnia swoją renomę lidera jakości, trwałości i niezawodności. Samochód ma także większe możliwości terenowe i daje lepsze odczucia podczas jazdy po asfaltowych drogach. Silniki, przekładnia i platforma są zupełnie nowe. Zapewniają skokowy wzrost poziomu właściwości jezdnych – zarówno na drogach, jak i w najtrudniejszych warunkach terenowych.
Innowacje i udoskonalenia oraz zastosowane po raz pierwszy na świecie nowe technologie nie ograniczają niezawodności samochodu. Kierowcy mogą liczyć zarówno na świetne osiągi, jak i na niezrównaną trwałość, dzięki którym nowy Land Cruiser jak żaden inny zapewni im bezpieczną i niezawodną podróż w każdych warunkach.
Nowy Land Cruiser 300 Series to pierwszy model zbudowany na platformie GA-F z serii TNGA (Toyota New Global Architecture). Jest to pierwsza platforma w architekturze TNGA z konstrukcją ramową. Platforma GA-F zapewnia wyjątkowe możliwości terenowe, przynosząc jednocześnie dodatkowe korzyści w zakresie sztywności nadwozia, wytrzymałości i stabilności, a także komfortu jazdy po utwardzonych drogach. Stanowi świetny fundament dla nowych technologii, a przy tym ograniczyła masę samochodu, obniżyła jego środek ciężkości, zwiększyła bezpieczeństwo bierne i otworzyła nowe możliwości przed projektantami nadwozia i wnętrza.
Rama, na której samochód został oparty, została przeprojektowana, tak aby połączyć redukcję masy z większą sztywnością. Nowy Land Cruiser 300 Series jest o 200 kg lżejszy od poprzednika. Nowe zawieszenie zostało dopracowane podczas testów z udziałem mistrzów kierownicy Toyoty oraz doświadczonych kierowców Rajdu Dakar. Celem było stworzenie auta terenowego, którego ogromne możliwości off-roadowe idą w parze z łatwością prowadzenia i precyzyjną kontrolą nad samochodem – zarówno w terenie, jak i na asfalcie.
Inżynierowie i kierowcy testowi skupili się na odpowiednim dostrojeniu zawieszenia, aby zapewnić jak najlepszą przyczepność opon do podłoża. Trzymanie się drogi dodatkowo zwiększa pierwszy na świecie układ dynamicznego zawieszenia Electronic Kinetic Dynamic Suspension System (E-KDSS).
Nowy Land Cruiser to pierwszy samochód, w którym zastosowano zaawansowany Multi-Terrain Monitor, który wyświetla w czasie rzeczywistym obraz zarówno bezpośredniego otoczenia samochodu oraz każdego koła, jak i nawierzchni drogi pod autem. System Multi-Terrain Select automatycznie ocenia rodzaj nawierzchni i dostosowuje do niej tryb jazdy.
Lepsza dynamika i pewne prowadzenie to efekt zastosowania nowych silników V6 twin-turbo – benzynowego o pojemności 3,5 l oraz 3,3-litrowego silnika Diesla. Obie jednostki wyróżniają się wiodącymi w klasie osiągami i kulturą pracy na poziomie klasycznego V8. Współpracuje z nimi nowa 10-stopniowa automatyczna skrzynia biegów, która przyczynia się do redukcji zużycia paliwa i emisji CO2 o 10 procent w porównaniu z aktualnym Land Cruiserem 200 Series.
Nowa stylistyka nadwozia pozostaje wierna tradycji Land Cruisera i jego pozycji jako flagowej terenówki, a jednocześnie została oparta na nowej koncepcji „funkcjonalnego piękna”. Mocne, oszczędne linie samochodu dają wyraz ogromnej sile samochodu terenowego, nadając mu większą dojrzałość i wyrafinowanie.
Wnętrze opracowane według nowego projektu ma wyższą jakość sensoryczną. Kierowca i pasażerowie mogą czuć się w nim komfortowo i bezpiecznie, bez względu na to, z jak surowymi warunkami jazdy w terenie muszą się zmierzyć.
Dla twórców nadwozia nowego Land Cruisera priorytetem było zachowanie jego możliwości off-roadowych, dlatego samochód ma te same wymiary co LC 200 Series – dotyczy to zarówno długości i szerokości, jak i rozstawu osi oraz kątów natarcia i zejścia ze wzniesienia.
Nowy model został znacząco udoskonalony pod względem bezpieczeństwa. Ma na to wpływ zarówno jeszcze większa solidność i sztywność konstrukcji, jak i zaawansowane systemy bezpieczeństwa w trudnych warunkach oraz systemy bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy Toyota Safety Sense drugiej generacji.
Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych (w dzień i w nocy) oraz rowerzystów (w dzień) otrzymał nową funkcję zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach. Wykrywa ona różnego rodzaju zagrożenia zderzeniem, zarówno ze strony innych pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie, jak i pieszych przechodzących przez jezdnię, na którą samochód wjeżdża podczas skrętu. Nowy Land Cruiser otrzymał także nowy system Parking Support Brake, który wykrywa przeszkody przed i za samochodem podczas wolnej jazdy po parkingu. Zapobiega także kolizjom z innymi pojazdami i pieszymi podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego.
Rynkowa premiera nowego Land Cruisera 300 Series będzie miała miejsce latem 2021 roku. Nowy model nie będzie dostępny w Europie.
Dziedzictwo Land Cruisera
Land Cruiser ma za sobą 70 lat historii – w tym czasie zbudował swoją renomę niezrównanego auta terenowego o wyjątkowej trwałości i niezawodności. Jego początki sięgają 1951 roku, kiedy Toyota opracowała model BJ. Poazd ten udowodnił swoje możliwości terenowe, kiedy jako pierwszy samochód w historii dojechał do szóstej stacji na zboczach góry Fuji. Ten wyjątkowy test został zorganizowany na oczach przedstawicieli japońskich służb mundurowych i dzięki temu został wybrany na samochód patrolowy japońskiej policji.
Był to zaledwie początek budowania przez Land Cruisera renomy auta, które zawsze i wszędzie dowiezie swojego kierowcę do celu. Pod każdą szerokością geograficzną kierowcy wiedzą, że mogą liczyć na jego trwałość, niezawodność i możliwości terenowe. Land Cruiser był jednym z tych modeli, które w największym stopniu ugruntowały renomę Toyoty jako lidera niezawodności, a dziś jego tradycja auta zapewniającego mobilność w każdych warunkach stanowi fundament dla rozwoju Toyoty jako dostawcy szeroko rozumianej mobilności.
Świetna reputacja Land Cruisera, wciąż na nowo potwierdzana w najbardziej niedostępnych zakątkach świata, przełożyła się na sukces rynkowy. Do końca 2020 roku Toyota sprzedała na świecie około 10,4 mln egzemplarzy*. Land Cruiser jest niezastąpionym narzędziem dla ludzi żyjących w oddalonych regionach oraz dla organizacji niosących pomoc humanitarną.
*Z uwzględnieniem modeli Lexus GX i LX.
Historia Land Cruisera
Model |
Okres sprzedaży |
Charakterystyka |
BJ |
sierpień 1951 – styczeń 1965 |
Pierwszy terenowy model Toyoty. Opracowany dla japońskiej Narodowej Rezerwy Policji. Został zaadaptowany jako samochód patrolowy dla Narodowej Agencji Policji. Był pierwszym samochodem, który dojechał na szóstą stację na zboczach góry Fuji. W 1954 roku jego nazwa została zmieniona na Land Cruiser. |
20 Series |
listopad 1955 – grudzień 1959 |
Druga generacja Land Cruisera o wyglądzie zewnętrznym opracowanym z myślą o klientach cywilnych. Model zadebiutował na rynkach zagranicznych, pokazując jakość i trwałość produktów Toyoty klientom spoza Japonii. |
40 Series |
sierpień 1960 – październik 1986 |
Trzecia generacja spotkała się z dużym uznaniem i popularnością na świecie jako samochód terenowy o kluczowych zaletach – niezawodności, trwałości i dużych możliwościach off-roadowych. Ten popularny model był w sprzedaży przez 24 lata. Wiele egzemplarzy porusza się po drogach do dziś. |
50 Series |
sierpień 1967 – lipiec 1981 |
Pełnoprawna wersja kombi z zupełnie nowym, oryginalnym designem. Pierwszy model z linii Station Wagon i prekursor modelu 300 Series oferował bardziej przestronne wnętrze i większy komfort, zachowując zasadniczy charakter Land Cruisera jako auta terenowego. |
60 Series |
sierpień 1980 – styczeń 1990 |
Następca modelu 50 Series w linii Station Wagon (kombi). Charakteryzował się większą stabilnością podczas jazdy. Otrzymał bogatsze wyposażenie poprawiające komfort z myślą o klientach prywatnych. |
70 Series |
od listopada 1984 |
Model z linii Heavy Duty, czyli do zadań profesjonalnych, który jest obecny na rynku do dziś, choć podlega regularnym zmianom. Następca modelu 40. W 1985 roku zadebiutowała wersja Light Duty modelu 70, której kontynuacją stał się model Prado w 1990 roku. |
80 Series |
październik 1989 – styczeń 1998 |
Model z linii Station Wagon o największych możliwościach terenowych w dotychczasowej historii Land Cruisera. Wyposażenie i komfort jazdy były na poziomie samochodów klasy premium. |
90 Series |
maj 1996 – październik 2002 |
Pierwszy Land Cruiser z niezależnym zawieszeniem z przodu. Był to model z linii Light Duty o wyrafinowanej konstrukcji, dzięki której lepiej prowadził się na drogach asfaltowych i zapewniał większy komfort jazdy. Jednocześnie zachował możliwości terenowe typowe dla Land Cruisera. Była to druga generacja modelu Prado. |
100 Series |
styczeń 1998 – sierpień 2007 |
Następca modelu 80 Series, pierwszy model Station Wagon z niezależnym zawieszeniem z przodu. Miał większe możliwości jazdy w terenie i lepsze właściwości jezdne na drodze. Był to luksusowy samochód terenowy o wysokim poziomie komfortu jazdy. |
120 Series |
październik 2002 – sierpień 2009 |
Model z linii Light Duty. Otrzymał nową konstrukcję ramową o większej sztywności. Miał jeszcze większe możliwości terenowe i zapewniał większy komfort jazdy po drogach. Został wyposażony w elektroniczne systemy kontroli. Była to trzecia generacja modelu Prado. |
150 Series |
od września 2009 |
Obecna, czwarta generacja modelu Prado, samochód z linii Light Duty. Wyróżnia się bardzo sztywnym nadwoziem i pełnym zestawem zaawansowanych systemów wspierających jazdę w terenie. |
200 Series |
wrzesień 2007 – wiosna 2021 |
Następca modelu 100 Series, z linii Station Wagon. Otrzymał przeprojektowaną platformę ramową, dzięki której zyskał większą sztywność nadwozia, trwałość, odporność na zderzenia oraz bardziej komfortowe wnętrze. |