Rajd Dakar 2022 będzie wyjątkowy dla Toyoty Land Cruiser 200. Legendarna terenówka przygotowywana przez zespół Toyota Auto Body wystartuje po raz 14. i będzie miała szansę na 9. triumf z rzędu.

 

 

Choć Toyota Land Cruiser 300 już zadebiutowała  a wersja GR Sport posłuży za bazę dla kolejnego auta dakarowego, to w Rajdzie Dakar 2022 nadal zobaczymy znajome kształty Land Cruisera 200. Samochód, który może uchodzić za ikonę jazdy po bezdrożach nie tylko wśród amatorów, ale przede wszystkim w ramach sportowej rywalizacji, z najbardziej wymagającym terenowym wyzwaniem zmierzy się po raz 14. I liczy na 9. sukces z rzędu w swojej klasie.

W Rajdzie Dakar 2022 w kabinie Toyoty Land Cruiser 200 wystawionej przez zespół Toyota Auto Body zobaczymy ubiegłorocznego triumfatora Akirę Miurę z pilotem Laurentem Lichtleuchterem, a także Ronalda Basso, którego nawigował będzie Jean-Michel Polato.

 

       

 

“Jestem bardzo zżyty tym autem, bo od lat nim startuje. Tegoroczna specyfikacja jest najlepszą, jaką mieliśmy do tej pory, ale wydaje mi się, że ciągle znaleźlibyśmy obszary, by to auto jeszcze ulepszyć” - mówi Miura, który nie ukrywa, że chciałby wywalczyć 9. triumf dla Land Cruisera.

Trasa Rajdu Dakar 2022 prowadzi z Hail do Dżuddy. Przed kierowcami Land Cruiserów ponad osiem tysięcy km do przejechania, z czego 4258 km będą stanowiły odcinki specjalne, czyli jazda na czas. Prolog oraz 12 etapów zaplanowanych pomiędzy 1 a 14 stycznia - to kawał roboty. Trasa będzie wiodła po wydmach i piaszczystych terenach, ale też po bardzo technicznych sekcjach, gdzie ważna będzie praca pilotów. Sprawdzianem wytrzymałości auta będzie etap maratoński, czyli taki, po którym zabroniona jest praca mechaników, a ewentualnych napraw załoga musi dokonywać na własną rękę.

Land Cruiser, czyli synonim niezawodności

Niezawodność to immanentna cecha Toyoty Land Cruiser. Potwierdza to 70 lat istnienia kolejnych generacji tego modelu i jego popularność na całym świecie, a zwłaszcza w rejonach, gdzie trudno dojechać czymkolwiek innym. Dakarowa odmiana to też prawdziwy twardziel, o czym świadczą najlepiej wyniki w grupie T2, czyli wśród samochodów seryjnych, podczas Rajdu Dakar. Trudno o lepszą rekomendację dla auta.

 

 

Inaczej niż w przypadku dakarowego Hiluxa , Land Cruiser 200 startujący w tym rajdzie ze swoim cywilnym odpowiednikiem jest bardzo blisko spokrewniony. Specyfikacja grupy T2 oznacza, że liczba modyfikacji w stosunku do standardowego auta jest ściśle ograniczona - jest to kompletne wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa (np. klatki, fotele, pasy), dodatkowe osłony chroniące podzespoły, większe zbiorniki paliwa. Auto ma też zamontowane całe instrumentarium nawigatora, by pilot mógł wykonywać swoją pracę.

Auto wyposażone jest w 4,5-litrowy silnik V8, który generuje 300 KM i 800 Nm, współpracujący z sześciobiegową skrzynią automatyczną i ma stały napęd na cztery koła. Niezależne zawieszenie osi przedniej, wahacze wleczone przy osi tylnej oraz gazowe, dwururowe amortyzatory pomagają przedrzeć się przez najtrudniejszy teren. Do tego dochodzą 17-calowe felgi z kutego magnezu od firmy Enkei oraz opony BF GoodRich w rozmiarze 285/70.