Toyota Land Cruiser od 70 lat podbija światowe rynki, w styczniu zdominuje Rajd Dakar. W ramach rywalizacji Dakar Classic, czyli dla aut historycznych, wystartują aż 42 załogi w Toyotach.

 

0B234D3D 2215 4F7B AECF 0213EDB31E12

 

Rajd Dakar rozpocznie się 1 stycznia w Hail, a po dwóch tygodniach zawodnicy pojawią się na mecie w Dżuddzie. Faworytami do końcowego triumfu w kategorii samochodów są reprezentujący barwy Toyota Gazoo Racing Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel, którzy dostali nową rajdową broń od swojego zespołu - Toyota GR DKR Hilux T1+ została stworzona w oparciu o nowe regulacje techniczne, które mają wyrównać szanse pomiędzy autami z napędem na cztery koła, jak Hilux, a konstrukcjami typu buggy.

Toyota tradycyjnie już jest najliczniej reprezentowaną marką w Rajdzie Dakar. Oprócz fabrycznego zespołu, który wystawi cztery auta w najnowszej specyfikacji, na trasie nie zabraknie też Hiluxów przygotowanych przez zespół Overdrive, a w kategorii T2, czyli wśród aut niemal seryjnych po kolejny triumf Toyoty Land Cruiser 200 pojadą reprezentanci zespołu Toyota Auto Body. Dla tego auta będzie to 14. i zarazem ostatni start w Rajdzie Dakar. Na przyszły rok szykowany jest następca zbudowany o najnowszą generację Land Cruisera.

 

Dominacja Land Cruisera na Dakar Classic

Fani Land Cruisera podczas tegorocznego Rajdu Dakar mogą być więcej niż usatysfakcjonowani. Wszystko za sprawą Dakar Classic, który został stworzony z myślą o rywalizacji klasycznych samochodów. W imprezie wziąć mogą auta, które były uprawnione do rywalizacji w XX wieku. W ten sposób organizatorzy chcieli zadbać o pamięć i tradycję Rajdu Dakar, a także dać możliwość przeżycia niesamowitej przygody dziesiątkom nowych śmiałków. Oczywiście, trasa Dakar Classic nie jest aż tak mordercza jak zawodników startujących we współczesnych pojazdach, ale widok klasyków w pustynnym klimacie skradł show w edycji 2021. Wystartowały wtedy 24 pojazdy.

W tym roku stawka jest ponad pięciokrotnie większa. W Dakar Classic pojadą aż 123 załogi, z czego blisko jedna trzecia to załogi w Toyotach. Takie liczby robią wrażenie, a jeszcze bardziej to, że z trasą zmierzą się niemal wszystkie generacje Toyoty Land Cruiser. A mówimy o aucie, które na rynku zadebiutowało 70 lat temu!

Od BJ40 do HDJ100

Niezawodność, trwałość i zdolność do pokonania najbardziej wymagających przeszkód - to cechy, które są przypisane do Toyoty Land Cruiser od 1951 roku. To dzięki nim samochód podbił rynki całego świata i wciąż cieszy się niesłabnącą sławą w miejscach, gdzie innym pojazdom trudno jest dojechać. Długowieczność sprawia, że to nie tylko auto idealne w miejscach, gdzie dostęp do części zamiennych jest utrudniony, ale też bardzo wdzięczne auto do rywalizacji w rajdach terenowych. W końcu tu też przede wszystkim trzeba znaleźć się na mecie, a czas jest na drugim planie. Dlatego nie dziwi, że aż tylu uczestników Dakar Classic postawiło zmierzyć się z bezdrożami Arabii Saudyjskiej w Toyocie Land Cruiser.

78248ECB 4D20 4EE8 8B82 4A207327D967

 

Na starcie nie zabraknie modelu z serii BJ40, czyli Land Cruisera, który de facto rozpoczął globalną ekspansję tego auta i jako pierwszy mierzył się z trudami zmagań rajdowych. Będą też ikony lat 80. czyli Land Cruisery BJ71, które napędza niezniszczalny, czterolitrowy silnik Diesla. Na takie auto zdecydowali się Litwini Valdas Valiukevičius i PauliusKavaliauskaskultowe dla kierowców rajdowych z tego kraju. Nie brakuje też przedstawicieli serii 70, zarówno w wersjach HZJ jak i BJ. Auto jest o tyle ciekawe, że w niemal niezmienionej formie produkowane jest od 1984 roku.

Najliczniej reprezentowaną generacją Toyoty Land Cruiserjest J8 w wersji HDJ80, czyli z pięciodrzwiowym nadwoziem i pancernymi silnikami 1HD-T oraz 1HD-FT. Z trasą Dakar Classic zmierzą się też nieco młodsze auta z serii 90 (długie nadwozie) i 95 (auto trzydrzwiowe).

Najmłodszym z najstarszych Land Cruiserów będzie model z linii 100, która debiutowała u progu poprzedniego millenium. Dla Toyoty Land Cruiser HDJ100 to ważne auto - od niego zaczęła się historia zespołu Toyota Auto Body, aktualnych dominatorów w klasie samochodów produkcyjnych.

 

C1F550E0 99EE 4DF2 9D15 C5596D9F9096