Poradnik samochodowego turysty: Namioty dachowe
Podróżowanie niejedno ma imię. Możemy przemieszczać się bocznymi drogami, przedzierać bez dróg bardzo daleko od domu czy wybrać asfalt, niekoniecznie ten na głównych trasach. Jednak gdy kończy się dzień, trzeba pomyśleć o sposobie na spędzenie nocy. Niektórzy wybierają wówczas agroturystyczne atrakcje, inni urządzają sobie po domowemu wnętrza swoich aut, wielu korzysta też z szybko rozkładalnych namiotów. Jest jednak jeszcze jedna, bardzo wygodna opcja – namiot zamocowany na stałe do bagażnika dachowego.
Dlaczego namiot dachowy?
Każdy, kto aktywnie przemieszcza się codziennie z miejsca na miejsce wie, że rozstawianie namiotu może trwać krótko, długo, różnie, w zależności od jego konstrukcji i wprawy użytkowników. Jednak nie zawsze mamy wpływ na to, na jakim podłożu przyjdzie nam budować bazę. Czasami są to kamienie, jest nierówno lub mokro. Czasami dojeżdżamy późno na miejsce docelowe, pada deszcz, zwyczajnie nie chce nam się wyciągać nawet „sekundowego” namiotu, bo rozkłada się go szybko, ale trzeba się jeszcze w nim „rozgościć”, rozłożyć materace, wnieść rzeczy. I tu pomocny jest namiot dachowy. Zwykle rozkłada się je naprawdę szybko i … wewnątrz od razu czeka spanie, materac, a wszystko, co potrzebne już jest wewnątrz.
W rozważaniach nad zaletami namiotu dachowego w grę wchodzi jeszcze jedna kwestia – bezpieczeństwo. W naszych szerokościach geograficznych, przyroda jest przetrzebiona i to co może nam zagrozić, to najwyżej owady. Jednak wystarczy ruszyć się tylko trochę dalej i okazać się może, że w rumuńskich Karpatach obóz odwiedzi np. niedźwiedź…
I ostatnia sprawa – zwijanie namiotu. Tu w zależności od konstrukcji trwa to dłużej lub krócej. Jednak zawsze szybciej niż tradycyjna konstrukcja stawiana na ziemi.
Jakie namioty dachowe oferuje nam rynek?
Namioty skorupowe uchylne
Najwygodniejsze i najszybsze w składaniu są namioty skorupowe. Dzięki firmie RAYO mieliśmy okazje przetestować namiot Columbus Autohome. To znakomity produkt, szybki w rozkładaniu, solidny, z namiotem schowanym w sztywnej, opływowej kapsule odpornej na warunki zewnętrzne, nie za wysoki na dachu, nieprzeszkadzający w jeździe w terenie. Czy ma jakieś wady? Niestety tak. Pierwsza to całkiem spora cena. Wersja mniejsza, czyli 130x210cm wiąże się z kosztem ponad 11 tys. złotych i pomieści wygodnie tylko dwie osoby. Oczywiście są też bardziej obszerne odmiany tego namiotu (największa to "L" - 160 x 215 cm), jednak nie pasuje już tak zgrabnie na dach jak model „S”. Inna sprawa to fakt, że cały bagażnik mamy już zajęty namiotem, nie dołożymy tam nic więcej.
Inne propozycje rynku tego typu namiotów to produkty firmy James Baroud czy Alu Cab. Ten ostatni ma przewagę nad konkurentami w postaci sztywnej, aluminiowej kasety na wierzchu, w której można umieścić dodatkowy bagażnik oraz drobiazg: bardzo pomocny podczas kampingowania – niewielki daszek nad wejściem, tak żeby podczas ulewnego deszczu można było zostawić uchyloną połę wejścia i wietrzyć wnętrze. Ma też wadę – najwyższą cenę ze wszystkich oferowanych produktów i tylko jeden rozmiar 130x210cm.
Jeśli cena jest ważnym kryterium, warto zapoznać się z oferta firmy Ocean Cross. Posiada ona w swojej ofercie produkty o takich samych możliwościach, jednak znacznie tańsze, np. namiot dachowy TAMANI 245. Czy wraz z ceną idzie też spadek jakości? Osoby, które użytkują te namioty, mają o nich jak najlepszą opinię. Jednak dobrze jest samemu dotknąć i sprawdzić jakość materiałów, impregnację, suwaki, dostępność akcesoriów.
A co można zaproponować tym, którzy chcieliby mieć namiot skorupowy, wygodny w transporcie i dobrze zabezpieczony przed warunkami zewnętrznymi, duży, mieszczący cała rodzinę i zajmujący mało miejsca na dachu? Tu ze swoją ofertą wychodzi firma iKamper. Ich propozycja to SKY4X, czyli materac do spania o mega powierzchni 190x210 cm zamknięty w skorupie o wymiarach 138 x 218 x 32cm.
Namioty skorupowe unoszone
Dla tych, którzy chcieliby mieć jednak trochę więcej miejsca w środku namiotu i odpowiada im forma kapsuły wożonej na dachu, jest jeszcze propozycja namiotów z dachem nie uchylanym, tylko unoszonym w całości do góry. Autohome produkuje kilka modeli tego typu namiotów takich, jak AIRTOP czy MAGGIOLINA, James Baroud ma modele EVASION, EXPLORER czy GRAND RAID. Są to bardzo porządne konstrukcje wykonane z dobrych materiałów. One również umożliwiają prosty montaż przez jedną osobę, w produktach Autohome potrzebna jest do tego jeszcze specjalna korba, której należy pilnować, bo bez niej jest to już bardzo trudne. Po złożeniu namiot ma aerodynamiczny kształt – niewtajemniczeni mylą go wtedy z boxem na narty. Dzięki wybrzuszeniu w tylnej części dachu obudowy, można schować w nim śpiwory i poduszkę.
Tego typu rozwiązania posiadają bardzo wiele ciekawych opcji, w które można wyposażyć namiot. Są to dodatkowe werandy, przebieralnie, zadaszenia, nóżki… Wszystko jednak bardzo podnosi koszt zakupu produktu. Oczywiście na rynku są dostępne produkty niemarkowe o znacznie mniejszej cenie zakupu, jak chociażby KAPSUŁA 125 oferowana przez firmę Expedycja4x4 czy OUTBACK 130 od Ocean Cross.
Jakie są wspólne cechy tych wszystkich propozycji? Przede wszystkim namioty zawsze zajmują cały, dostępny bagażnik. Są też dosyć ciężkie. Columbus to 52 kg, Maggiolina 59-62kg, iKamper 73kg, Kapsuła 125 80kg) i zwykle dosyć drogie. Za to namiot ukryty jest w solidnej kapsule, opływowej i nieprzeszkadzającej w czasie jazdy.
Namioty dachowe materiałowe
To propozycja dla tych, którzy oprócz namiotu chcieliby na dachu auta zabrać coś jeszcze. Np. produkt ARB Simpson III po złożeniu zajmuje powierzchnię zaledwie 120x140 cm. Nie jest lekki, bo waży 55 kg. Za to w zestawie ma już przedsionek. Zaleta produktu ARB to znakomita obsługa posprzedażna. Tutaj każdy element jeśli zostanie uszkodzony – da się dokupić. Inną ciekawą cechą tego typu namiotów jest fakt, że ich budowa pozwala na zabranie na dach dwóch sztuk. Po co dwa namioty? Na wyprawie w jednym aucie czasami jedzie większa ekipa, która nie jest rodziną i czuje się bardziej swobodnie w swojej własnej przestrzeni.
W sprzedaży jest bardzo wiele podobnych produktów. Kiedyś na naszym rynku królowały namioty firmy Hanibal. Były funkcjonalne i znakomitej jakości. Jednak w dobie poszukiwania jak najniższej ceny zostały wyparte z rynku przez może mniej solidne, ale zdecydowanie tańsze rozwiązania. Bardzo korzystne cenowo np. są np. produkty firmy Expedycja4x4, która proponuje namioty MORE4x4. Podobne rozwiązania oferuje też Ocean Cross (GOBI 140), Dromader4x4, WildCamp. Ci, którzy dysponują większym budżetem i szukają najwyższej jakości, zastanowią się nad rozwiązaniami firmy ARB czy Autohome. Ceny zaczynają się od niespełna 4 tys. złotych, więc każdy znajdzie coś dla siebie…
Podsumowanie
Jak widać z przedstawionego zestawienia, wybór namiotów dachowych jest naprawdę duży. Od użytkownika zależy, jakie rozwiązanie jest dla niego najbardziej odpowiednie. Czy podróżuje w małej grupie, potrzebuje najlepszej jakości i prostoty obsługi, a może dużego namiotu dla rodziny lub opcji, która zajmuje na dachu jak najmniej miejsca. Namiot dachowy ma bardzo wiele zalet i na pewno warto rozważyć go, jeśli lubimy ten sposób spędzania wolnego czasu i chcemy by przygotowanie spania było szybkie i bezproblemowe.
Jakie wady ma taka opcja? Namiot to niejedyna potrzebna rzecz, jest jeszcze bagażnik lub belki, które trzeba dodatkowo kupić i założyć. Nie wszystkie auta przyjmują to rozwiązanie bezboleśnie. Np. jak pokazuje doświadczenie ekipy VETERINARY EXPEDITIONS, zakup mocowań do Hiluxa VIII generacji jest utrudniony choć nie niemożliwy. Namiot to także większe opory powietrza, a co za tym idzie, wyższe spalanie paliwa. Pamiętajcie, że samochód z namiotem jest też wyższy, co generuje większe opłaty za promy oraz uniemożliwia wjazd na niektóre parkingi. Użytkownicy namiotów dachowych twierdzą ponadto, że podczas naprawdę dużych opadów i burzy spanie na samochodzie jest tak mało komfortowe, że i tak ucieka się do auta i śpi na siedząco.
Poza tym, pozostaje kwestia co zrobić z namiotem po wyprawie. Trzeba pamiętać, że zajmuje sporo miejsca, a nie każdy ma je w garażu. Dodatkowo o taki namiot trzeba dbać. Po powrocie z wyjazdu powinien być wysuszony i przewietrzony. Inaczej w szczelnej kapsule czy pokrowcu może zapleśnieć.
Czym kierować się wybierając namiot?
Warto zwrócić uwagę z jakiej tkaniny zrobiony jest interesujący Was namiot, jak jest zaimpregnowany, jak działają suwaki (niby banał, ale np. zimą zauważycie różnicę), czy składanie / rozkładanie jest proste, jakie akcesoria (przebieralnie, wiaty, zadaszenia, ocieplacze, itp.) oferuje producent. Jeśli liczy się cena lub jak najmniejszy wymiar na bagażniku - przewagę mają namioty całkowicie materiałowe. W przypadku gdy ważna jest wygoda podróżowania czy składania to konstrukcje skorupowe są bardziej na miejscu.
Ostatnią kwestią jest waga. Wybierając namiot warto sprawdzić jaka jest nośność dachu auta. W Land Cruiserze 150 np. producent nie zaleca wożenia ciężaru większego niż 100 kg a Hiluxie 75kg. Dlaczego? Zbyt duże obciążenie może spowodować chociażby wyłamanie mocowań i wyrwanie bagażnika wraz z namiotem przy gwałtownym hamowaniu czy kolizji z poprzedzającym pojazdem na drodze. Jesli wybieracie naprawdę cieżki namiot warto zamocować go bezpośrednio na poprzeczkach, już bez bagażnika, który nawet w najlżejszej, aluminiomwej opcji to conajmniej 30 kg. Ograniczenie wagi dotyczy przede wszystkim sytuacji, gdy auto się przemieszcza. Na postoju obciążenie może być większe, wiec namiot dachowy zbliżający się do granicy nośności nie jest problemem, tak samo jak kilka osób i ich kilogramy, które mogą w nim spać na biwaku. Przy planowaniu wyprawy warto wiec szczegółowo policzyć kilogramy i nie planować ciężkiego bagaznika, plus namiot i dodatkowe wyposażenie, które wpływa na jazde w terenie i na drodze (wysoko połozony środek ciężkości) a dodatkowo jest niebezpieczne.
Tekst i zdjęcia: Ireneusz Rek
Zdjęcie tytułowe: James Baroud