Obecna, już 45 edycja Rajdu Dakar to nowe otwarcie dla Teamu Land Cruiser Toyota Autobody. W zeszłym roku ostatni raz po pierwsze miejsce pojechał Land Cruiser 200. Najbliższy start to próba możliwości najnowszego Land Cruisera z linii Station Wagon czyli modelu 300.

 

TAB 10

 

Nie każdy kojarzy, że Toyota Auto Body Co. to jedna ze spółek Toyota Motor Corporation wyspecjalizowana w produkcji minivanów, pojazdów użytkowych i SUV-ów. Została wyodrębniona ze struktur korporacji już w 1945 roku a jej obecnej nazwy użyto po raz pierwszy w 1953 roku. Korzenie rajdowe zyskała dzięki połączeniu w 2004 roku z Araco Co. Ta ostatnia montowała pierwsze Land Cruisery BJ już w 1953 roku.

 

 

W swoich strukturach posiadała również Toyota Team Araco, zespół rajdowy który już w 1995  roku wystawił pierwszego Land Cruisera  do startu w Rajdzie Dakar w kategorii T2 aut produkcyjnych (wcześniej  T1, class 4). Klasa ta obejmuje seryjne pojazdy terenowe, które zostały zmodyfikowane pod kątem zawodów bez ingerencji w konstrukcje aut. Pierwszy start w rajdzie zaowocował czwartym miejscem w swojej kategorii. Następne to pasmo sukcesów. W latach 1995-98 w zmaganiach wykorzystywano Land Cruisera 80. W 1999 roku rozpoczęła się era Land Cruisera 100 napędzanego 4,2-litrowym turbodieslem R6, sparowanym z manualną skrzynią biegów.

 

ARACO

 

1995

4 miejsce Toshinori Asaga/Hajime Ito 

1996

1 miejsce Gerard Sarrazin/Takashi Fujisawa 
2 miejsce Toshinori Asaga/Hajime Ito

1997

2 miejsce Toshinori Asaga/Hajime Ito
Gerard Sarrazin/Takashi Fujisawa – wycofani z rajdu

1998

1 miejsce Gerard Sarrazin/Takashi Fujisawa 
2 miejsce Toshinori Asaga/Hajime Ito

1999

1 miejsce Gerard Trouble/Gerard Sarrazin
2 miejce Toshinori Asaga/Takashi Fujisawa

2000

1 miejsce Jean-Jacquest Ratet/Jean-Piere Garcin
2 miejsce Toshinori Asaga/Takashi Fujisawa

2001

1 miejce Jean-Jacquest Ratet /Jean-Piere Garcin
Toshinori Asaga/Takashi Fujisawa – wycofani z rajdu (zerwany pasek)

2002

1 miejsce Jean-Jacques Ratet / Jean-Pierre Garcin
2 miejsce Toshinori Asaga / Daisuke Arakawa

2003

1 miejsce Rate Jean-Jacques/Garcin Jean-Pierre
2 miejsce Asaga Toshinori/Arakawa Daisuke
Katayama Ukyo/Problem Gerarda – nie ukończył (dachowanie)

 

Rok  2004 to czas włączenia firmy Araco do struktur organizacyjnych Toyota Auto Body Co. Zaowocowało to również zmianami w teamie rajdowym, od tej pory zespół startuje pod nową nazwą  Land Cruiser Toyota Auto Body. Nowe otwarcie nie okazało się zbyt szczęśliwe dla ekipy – z powodu problemów technicznych żadne z aut nie ukończyło zmagań. Warto jednak wspomnieć, że 26. edycja Rajdu Dakar należała do tych trudniejszych w historii wyścigu – do mety dojechało wówczas tylko 10% samochodów startujących w klasie niemodyfikowanych aut napędzanych olejem napędowym.

 

TAB 11

 

Kolejny rok to powrót teamu i Land Cruisera na szczyt. W klasie pojazdów z silnikami wysokoprężnymi w kategorii pojazdów użytkowych zespół odnosi sześć kolejnych zwycięstw w latach 2005-2011. Do roku 2008 zawodników na podium dowoził Land Cruiser 100 znany jeszcze z Araco, jednak od 2009 roku w zmaganiach uczestniczy już nowy model. Był nim VDJ200 wyposażony w silnik V8 o pojemności 4 461 cm3 i mocy 300 KM, współpracujący z 6-biegowym automatem.

 

toyota auto body 018

 

Wielki powrót na podium Rajdu Dakar Land Cruisera 200 nastąpił w 2014 roku. Od tego czasu trwa pasmo ciągłych sukcesów. Jednak rok 2022 był ostatnim w ktorym startowały Toyoty Land Cruiser serii 200. W najnowszej edycji Rajdu Dakar zespół wystawił nowe auto, zbudowane na bazie Land Cruisera serii 300. Start w prologu rajdu udowadnia, że nowe auto będzie kontynuować chlubne tradycje teamu. W pierwszym dniu wyścigu, 31 grudnia 2022 roku, w klasie T2 ponownie wygrał team Akira Miura/Laurent Lichtleuchter a drugie miejsce zajęli Ronald Basso/Jean Michel Polato.

 

TAB 12