O2W - Off-roadowa obwodnica Warszawy
Przedstawiamy Wam nowy projekt Land Cruiser Adventure Club - OFFROADOWĄ OBWODNICĘ WARSZAWY. Założeniem przygotowywanych tras jest to, aby prowadziły po jak najmniejszej ilości asfaltów, a dodatkowo w pobliżu ciekawych przyrodniczo, historycznie i ofrffroadowo miejsc. Każdy przetarty szlak z założenia ma być przejezdny dla każdego samochodu z napędem na wszystkie koła. Polecamy je więc szczególnie poczatkującym, by poznali możliwości swoich aut. Czy to oznacza, że te tresy będą banalnie łatwie i nudne dla tych, którzy rządni są terenowych przepraw i wiekszych trudności? Niekoniecznie...
Jednak takie ciekawe i trudniejsze miejsca oznaczymy tak, aby poczatkujący, jeśli nie czuja się na siłach lub obawiają się uszkodzenia lakieru, mogli je ominąć.
Wszystkie szlaki są do pobrania w postacji pliku KLM ze strony Wikiloc.com. Jeśli zaczynacie przygodę z wycieczkami i nie wiecie jak wykorzystać taki szlak, przedstawiamy przepis na wycieczkę:
1. Urządzenie/program do nawigacji
Jeśli jeszcze nie korzystałeś z tej formy podróżowania, zapraszamy do lektury artykułu o nawigacjach i programach na urządzenia przenośne (link). Sugerujemy zakup dedykowanego urządzenia, takiego jak nawigacja Garmin Overlander. Jednak w roli przewodnika po szlaku znakomicie sprawdzą się też aplikacje na urządzenia przenośne. Jednym z nich jest MAPS.ME. Proponujemy ten program ze względu na fakt, iż jest całkowicie darmowy i zapewnia dostęp do map całego świata z bezpłatnej platformy OpenStreetMap.
2. Pobieranie pliku
Na początku każdego artykułu dotyczącego wycieczki znajduje się jego opis oraz link do strony Wikiloc.com, gdzie można pobrać drogę.
Po kliknięciu w link pojawi się okienko POBIERZ. Tutaj na aplikacje MAPS.ME powinniśmy wejść w zakładkę Google Earth i pobrać plik KLM. UWAGA - zaznaczcie pozycje DOŁĄCZ PUNKTY POKAZANE NA MAPIE. Na ilustracji ponizej zaznaczona czerwonyk kółkiem. Dzieki temu na wszej trasie pojawia sie ciekawe punkty i ostrzeżenia dotyczace trasy.
3. Instalacja na urządzeniu
Jeśli korzytacie z programu MAPS.ME, wystarczy wysłać sobie plik (zobacz film) i otworzyć załącznik z maila. Dla urządzeń z systemem ANDROID zadanie jest proste, trasa automatycznie ładuje się do aplikacji i wyświetla na mapie. Dla urządzeń z systemem operacyjnym Apple sprawa jest odrobinę bardziej skomplikowana. Po kliknięciu w załącznik pojawi się jego zawartość, czyli niezrozumiałe dla użytkownika kodowanie. Tutaj należy kliknąć w symbol wyślij w prawym, górnym rogu (zaznaczony na ilustracji poniżej) i po pojawieniu się okienka opcji, przewinąć je i znależć program MAPS.ME. W okienku "zakładki" aplikacji pojawią się wszystkie zainstalowane trasy. Jeśli nie chcemy żeby się wyświetlały już na mapie, po prostu odznaczamy pozycje przy nazwie.
4. Poruszanie się na szlaku
Przemieszczanie się po wytyczonej drodze nie przypomina typowego nawigowania z kumunikatami w stylu "za sto metrów skręć w lewo". Niestety nawigacje czy aplikacje na urządzenia przenośne potrafią pokazać wam kierunek tylko jeśli poruszacie się po drodze, która znajduje się na mapie. A my proponujemy Wam zjechanie z głównych szlaków, których tam nie znajdziecie (jednak ZAWSZE po drogach, nigdy na skróty). Jak zatem skorzystać ze szlaku?
- Jedź do miejsca, w którym zaczyna lub kończy się szlak (można je pokonywać w obie strony).
- Obserwuj ekran i poruszaj się po drodze tak, żeby pozycja na mapie pokrywała się z linią szlaku.
- Zwróć uwagę, że program MAPS.ME ma pewne opóźnienie, pokazuje waszą pozycję, ale zwykle jesteście tak naprawdę parę metrów dalej niż widać to na ekranie. Warto więc przy zmianie kierunku przemieszczania (skrzyżowania, itp.) zachować ostrożność i uważnie obserwować teren i mapę.
- NIGDY NIE ZJEŻDZAMY Z DROGI. Trasy przygotowaliśmy tak, że tam gdzie jedziecie powinien być ślad kół.
WAŻNE UWAGI
Jeśli widzicie ładny teren, łąkę, pole, które skłania do przejechania na skróty, zastanówcie się czy nie zostawicie śladów takiego przejazdu.
MÓWIMY STANOWCZE NIE - dla rozjeżdzania upraw czy efektownym bączkom na łąkach, po których zostają rozryte ślady. Takie zachowanie powoduje, że następnym razem możecie zastać np. zakopaną na drodze bronę lub rolnika, który ma dość niszczenia jego własności.
Dla osób, które chcą sprawdzić możliwości auta, przygotowaliśmy namiary na przeprawy rzeczne oraz ogólnodostępne piaskarnie i żwirownie, gdzie bez szkody dla innych można próbować swoich sił. Przed wjazem w taki teren, zawsze upewnijcie się czy wjazd jest legalny i bezpieczny.
Po trasie zawsze poruszacie się na swoją własną odpowiedzialność.
DOTYCHCZAS PRZYGOTOWANE TRASY