HILUX REVO - przygoda autem 4x4 z wypożyczalni
Czy pick-up to dobre auto, aby wyruszyć na offroadową przygodę? Od lat przemierzam turystyczne szlaki Europy w swoim Hiluxie z 2009 roku. W moim przypadku konstrukcja auta ze skrzynią ładunkową, która powstała z myślą o przewozie towarów niż ekwipunku turystycznego, sprawdziła się.13 lat podróży i prawie pół miliona przejechanych kilometrów sa tego najlepszym dowodem. A co z tymi, którzy chcieliby spróbować takiego rozwiązania, ale nie są pewni czy właśnie takie auto spełni ich oczekiwania? W odpowiedzi może pomóc specjalistyczna wypożyczalnia i auto na wynajem na weekend. Najlepiej spędzony w terenie.
OFERTA
Czy łatwo jest na polskim rynku wynająć tego typu auto? Na świecie jest to jedna z tańszych opcji podróżowania 4x4. W Afryce czy Australii, w pełni wyposażone auta wynająć można np. w firmie BRITZ. Również w naszym kraju znajdziemy kilka propozycji. Jedną z nich jest firma 4x4Rental, w której dostaniemy pick-upa z nadstawką, namiotem i wyposażeniem terenowym. Podobną ofertę ma również AutoAzyl i Czarterkamper.
My decydujemy się jednak na wypożyczalnię Royal Fleet z Warszawy. Co przemawia za takim wyborem, poza tym że mamy blisko? Przede wszystkim tu auta są najbardziej przebudowane pod kątem offroadowych możliwości. Wyposażono je w solidne osłony, snorkele, wyciągarki, stalowe progi czy solidne tylne zderzaki z zaczepami. Nie bez znaczenia jest również ogumienie w dużym rozmiarze (33”) i agresywnym terenowym bieżnikiem. Podczas naszego weekendowego wyjazdu nie planujemy noclegu w plenerze - wybieramy opcję bez namiotu dachowego.
WYPOŻYCZENIE
Biuro Royalfleet znajduje się w podwarszawskim Józefowie. Wynajem to konieczność wpłaty kaucji i deklaracji długości najmu. Koszt zależy od sumy przejechanych kilometrów, wyposażenia, czasu najmu i jest wyliczany indywidualnie. Po załatwieniu formalności do naszej dyspozycji mamy bardzo ładnie przygotowane terenowe auto, przystosowane optymalnie w teren i gotowe do jazdy. Jedyną niedogodnością jest brak zabudowy skrzyni, co rekompensujemy sobie plandeką zakupioną w sklepie ogrodniczym, w celu ochrony naszych bagaży.
W TERENIE
To auto do turystyki offroadowej przygotowane jest optymalnie. Wszystkie prace wykonane w tym Hiluxie opisaliśmy w osobnym artykule. Warto tylko przypomnieć, że lift zawieszenia, dobra i duża opona (33”), napęd 4x4 z blokadą tylnej osi to jest to, co w terenie się sprawdza. Trzeba pamiętać jednak, że zbyt agresywna jazda czy zalanie wnętrza samochodu mogą pociągnąć za sobą wysokie koszty dodatkowe. Pamiętając o tym cieszymy się z jazdy po trudnych terenowo drogach, mając satysfakcję, że to auto „radzi sobie” zwykle nawet lepiej niż towarzyszący nam Land Cruiser 120, od którego Hilux jest po prostu lżejszy, postawiony na większym kole, z większym prześwitem.
Pamiętać trzeba jednak, że zarówno w Hiluxie, jak i też wielu konstrukcjach typu pick-up u konkurencji, napęd na wszystkie koła możliwy jest do wykorzystania wyłącznie na luźnych nawierzchniach. Dzieje się tak ze względu na fakt, iż obie osie są spinane tu na sztywno, a przecież w zakrętach przednia i tylna mogą obracać się z różnymi prędkościami. W terenie czy na śliskiej drodze nie jest to problemem, koła nie mają idealnej przyczepności i nie powstają naprężenia, które mogłyby uszkodzić napędy. Jest to utrudnienie, które posiada jednak też swoje zalety. Przede wszystkim poruszając się tylko na tylną oś osiągamy znacznie niższe spalanie podczas długiej dojazdówki po asfalcie. Przy aktualnych cenach paliwa jest to bardzo istotny koszt.
KOMFORT
Jeszcze do niedawna posiadając Hiluxa trzeba było pogodzić się z faktem, że poruszamy się półciężarówką o standardzie ciągnika rolniczego. To w ostatnich latach jednak bardzo się zmieniło. Wnętrze obecnie produkowanych pick-upów standardami dogania już poziom wyposażenia, do którego przywykliśmy w autach osobowych. W bogatszych komplementacjach, np. wersji INVINCIBLE, w Hiluksie poza systemami terenowymi znanymi z Land Cruisera otrzymamy skórzaną tapicerkę czy nagłośnienie JBL. Najnowsza propozycja Toyoty, czyli Hilux GR Sport, oprócz ładnego wnętrza z podświetleniem na niebiesko panelu drzwi oferuje również dedykowane osłony i poprawione zawieszenie. Nie zabraknie tu również obsługi Android Auto™ i Apple CarPlay® na 8” wyświetlaczu. Toyota Hilux GR Sport ma wiele przydatnych na drodze i w terenie systemów takich jak: system bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, w tym układy wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych (PCS+PD), ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją hamowania (LDA), wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS) i tempomat adaptacyjny (ACC). Auto jest wyposażone także w system stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSC), system wspomagający zjazd ze wzniesienia (DAC) oraz system wspomagający pokonywanie podjazdów (HAC). A całość napędza znakomity i mocny motor o pojemności 2,8 l i mocy 204 KM.
PODSUMOWANIE
Toyota Hilux to bardzo wszechstronny samochód, który przyda się zarówno do przewiezienia quada, rowerów czy na wycieczkę na ryby. Ten pick-up to platforma, która daje wiele możliwości, a jak je wykorzystamy – to już kwestia fantazji i naszych potrzeb. Dla tych, którzy chcieliby się przekonać czy to auto spełnia ich potrzeby, jest możliwość wypożyczenia go na weekend lub na wakacje np. w firmie ROYAL FLEET. Jeśli jeszcze nie próbowaliście takiej przygody, takie wypożyczenie pozwoli ocenić czy jest to sposób spędzania czasu, który pokochacie lub… nie. I wówczas oszczędzicie niepotrzebnych rozczarowań i wydatków.
Tekst i zdjęcia: Ireneusz Rek
Kontakt wypozyczalnia: Royal Fleet, Nadwiślańska 139, 05-420 Józefów, +48 733 822 333,