Przedstawiamy auto jakie wymarzył sobie na wyprawy Jakub.  Land Cruiser z roku 2009 zyskał bardzo wiele w kwestii wyposażenia i dodatków ale właściwie dlaczego wybór padł na to auto? W dobie coraz mniejszych silników o coraz większej ich mocy Land Cruiser 200 to auto jakby zupełnie z innej bajki. Duży, przestronny, wyposażony w motor V8 o pojemności 4,5 litra oraz mocy 286 KM i 650 Nm. Takich samochodów już nie da się kupić jako nowe w UE. A szkoda! To znakomita propozycja dla osób poszukujących przestronnego i dzielnego pojazdu na wyprawy przez Europę i dalej, w rejony gdzie docenia się przestronność, komfort zawieszenia, terenową dzielność i moc pozwalająca na bezproblemowe pokonywanie odległych tras nie koniecznie po asfaltowej nawierzchni.

 

 

 

Dlaczego Land Cruiser?

Najważniejszą kwestią jaka przekonuje do zakupu akurat tego modelu na wyprawę jest obiecywana przez producenta trwałość konstrukcji. Druga to dostępność serwisów i części, szczególnie w wyprawach na wschód gdzie Toyota jest bardzo popularna i o fachową pomoc w razie kłopotów nie trudno. Czy jest to ważne? Kiedyś rozmawiałem o wschodnich wyprawach z Michałem Rejem. Wspominał, że wybierając się swoim Land Roverem do Mongolii, nie spodziewał się awarii ale te jednak go dopadły. Poszukiwanie i oczekiwanie na części zamienne trwało długo. Tym czasem towarzyszący mu seryjny Land Cruiser pojechał i wrócił bez problemów a uszkodzony amortyzator zastąpiono kupując w Ułan Bator nowy w pierwszym lepszym sklepie. To przekonało go do terenowej Toyoty.

 

 

 

Przestronność wnętrza/komfort

Trzeba przyznać że model J20  jest naprawdę duży. Jego całkowita długość  wynosi 4950 mm a szerokość 1970. Poprzez optymalną zabudowę wnętrza, a także skrócenie komory silnika, uzyskano przestronną i wygodną kabinę, dłuższą o 130 mm względem poprzednika (mierząc od pedału gazu do tylnych drzwi), zwiększając komfort i wygodę pasażerów. Przestronna jest też cześć bagażowa o pojemności 455 l a po złożeniu foteli 2315l. Wygodzie podróżowania sprzyja cztero strefowa klimatyzacja, nagłośnienie hi-fi firmy Pionier,

 

 

 

Na drodze i w terenie

Trzeba przyznać, że przy masie 2715 kg przyspieszenie od zera do 100km w mniej niż 9s robi wrażenie. Maksymalna prędkość z jaką możemy poruszać się tym autem to aż 210 km/h. Jednak nie po to kupuje się takie auto by ścigać się nim na autostradzie, najważniejsze są jego parametry terenowe a o to producent zadbał bardzo. J20 to pierwszy model Toyoty wyposażony w KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System) czyli system zmiennej sztywności stabilizatorów. Układ działa w sposób ciągły, stabilizując przechyły podczas jazdy po asfalcie i zapewniając większe wykrzyże i trakcje poza utwardzonymi drogami. Przeniesienia napędu realizowane jest tutaj poprzez centralny mechanizm różnicowy LSD Torsen. Jest on bardzo przydatny na drogach utwardzonych (pozwala na jazdę z napędem 4x4 po każdej nawierzchni) jednak podczas terenowych przepraw można go zablokować w proporcji 50/50%. Do dyspozycji jest również reduktor oraz systemy wspierające kierowcę w terenie takie jak A-TRC,  Crawl Control, system wspomagający zjazd ze wzniesienia (DAC), system wspomagając pokonywanie podjazdów (HAC)

 

 

Modyfikacje

Auto które prezentujemy ma bardzo bogaty pakiet wyposażenia offroadowago. Zadbano w nim zarówno o wsparcie możliwości terenowych (regulowane zawieszenie Fox, opony, wyciągarka, osłony) jak i optymalne wykorzystanie przestrzeni bagażowej (zabudowa wykonana przez firmę Lasota4x4).

  • Opony COOPER STT MAXX, 33”
  • Felgi XD Rockstar
  • Zawieszenie regulowane FOX, lift na ok 2,5 cala
  • Wyciągarka Powerwinch Panter Speed
  • Lampa LED
  • Snorkel
  • Wzmocnione progi
  • Reflektory przód i tył oraz halogen przyciemnione folia 
  • Poszerzenia KUT SNAKE 
  • Osłony ARB pod całym autem  
  • Dystanse Einbach 30 mm
  • Zabudowa sypialna rozkładana, lodówka, schowki, szuflady regulowane przegrody, Webasto, kuchenka gazowa, przetwornica 230v z gniazdem oraz 2x port USB z szybkim ładowaniem 

Cel jaki przyświecał podczas wybory auta i potem przy modyfikacjach był jeden - stworzyć pojazd który przynosi satysfakcje właścicielowi już samym wyglądem ale poza tym przyda się podczas wypraw, nie koniecznie po asfaltowych trasach. Warunkiem podstawowym miała być trwałość i przestronność pojazdu, dzięki czemu sprosta wyzwaniu wyjazdu do głębokiej Azji, w kierunku na Rosję, Mongolię, Kirgistan i tym podobne kraje. W 2021 jeśli tylko świat pozwoli wyrwać się poza granice UE będzie przetestowany właśnie na wyprawie w te kierunki. Pierwszy wyjazd już jest w planach, dziewicza podróż zrealizuje w bliższe destylacje do Mołdawii, Ukrainy i Rumunii.. 

 

Podsumowanie

Land Cruiser V8 to auto, jakiego konkurencja na naszym rynku nie oferuje. Gabaryty tej Toyoty i apetyt na paliwo są z innej epoki, ale charakter, komfort i solidność – ponadczasowe. Jeżeli komuś to odpowiada, nie ma co zwlekać, trzeba brać puki są dostępne jeszcze zadbane egzemplarze.

 

Tekst: Ireneusz Rek, zdjecia: właściciel

 

GALERIA ZDJĘĆ

Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę Toyota Land Cruiser 200 - na wyprawę